Viral markedsføring – Marketing med stort potentiale

viral-markedsfoering-marketing-med-stort-potentiale

Viral markedsføring er en markedsføringsstrategi, hvor virksomheder prøver at sprede deres budskab via sociale medier og andre onlinekanaler for at skabe en viral effekt, hvor budskabet spredes fra person til person på en organisk måde. Det kan f.eks. være en video, et billede, en historie eller en kampagne, der får folk til at dele og sprede budskabet på en naturlig måde.

Viral markedsføring kan være en god strategi for virksomheder, fordi denne type marketingindsats kan skabe stor opmærksomhed og engagement på kort tid – og dermed skabe værdi for virksomheden, f.eks. via øget kendskab til virksomheden, flere besøgende på hjemmesiden eller øget salg. Viral markedsføring kan også være en meget omkostningseffektiv måde til hurtigt at ramme en stor målgruppe.

Sådan kan man arbejde med viral markedsføring

Viral markedsføring er en kategori inden for markedsføring, og et viralt hit har typisk visse kendetegn. Ønsker man som virksomhed at arbejde med viral markedsføring som en del af sin markedsføringsstrategi, kan man overveje at følge disse trin.

  1. Identificér en målgruppe – Man bør identificere den specifikke målgruppe, de ønsker at nå ud til, og derefter lave en kampagne, der taler direkte til denne målgruppe. Det er vigtigt at identificere og specificere én målgruppe frem for at forsøge at ramme bredt, da det kan være svært at ramme plet hos flere målgrupper.

  2. Skab relevant indhold – Man bør skabe indhold, der er engagerende, interessant og relevant for målgruppen. Det kan være en sjov video, et inspirerende blogindlæg eller en interessant infografik. Hvilken type indhold, der rammer plet og går viralt, afhænger i høj grad af målgruppen og dens brug af medier.

  3. Gør deling nemt – Man bør gøre det let for målgruppen at dele indholdet, når først det er produceret. Det kan man f.eks. gøre ved at inkludere deling til sociale medier, korte links der er nemme at huske samt andre delingsfunktioner i indholdet.

  4. Udforsk forskellige platforme – Virksomheder bør undersøge forskellige platforme, hvor deres målgruppe er aktiv og derefter tilpasse deres indhold til hver platform. Der er f.eks. stor forskel på indhold og udformning på Facebook, Instagram, Twitter, TikTok og andre platforme – derfor skal indholdet også tilpasses for at kunne skabe størst effekt.

  5. Mål og justér – Det er vigtigt at måle resultatet af kampagnen og justere hurtigt, hvis den ikke fungerer som planlagt. Man bør overvåge antallet af visninger, delinger og kommentarer samt den generelle respons på kampagnen.

Viral markedsføring kan være en effektiv strategi for mange virksomheder. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke altid lykkes at skabe en viral effekt og dermed et viralt hit. Det kan tage lang tid og kræver en masse tålmodighed og kreativitet.

Arbejd med flere muligheder samtidig

Selvom viral markedsføring kan have stor effekt, er det bestemt ikke sikkert, at man rammer plet med sit budskab og indhold. Derfor er det vigtigt at kombinere viral markedsføring med andre typer af markedsføring – netop for at øge sandsynligheden for at skabe værdi for ens virksomhed. Viral markedsføring kan f.eks. suppleres af anden markedsføring, som SEO, nyhedsbreve og SoMe-opslag.

Facebook
LinkedIn
Email
Print
Scroll to Top