5 tips til gør-det-selv-SEO i din webshop

5-tips-til-goer-det-selv-seo-i-din-webshop

At drive en webshop kan være en udfordring i sig selv. Men at skabe synlighed, trafik og salg i sin webshop kan være endnu mere udfordrende – for de ting kommer ikke bare af sig selv. Det er her, SEO kommer ind i billedet. SEO (også kaldet søgemaskineoptimering) er en proces, hvor man arbejder på at forbedre synligheden og placeringen af ens webshop i søgemaskiner som Google.

At have en god SEO-strategi kan have en stor effekt for en webshop, da det kan resultere i mere trafik og flere konverteringer. Det kan også resultere i, at din webshop rangerer højere i søgemaskinerne, hvilket igen kan øge synligheden og troværdigheden af din webshop. SEO dækker over mange ting – nogle er svære at arbejde med, andre er derimod nemmere. Og de nemme SEO-tiltag, som de fleste selv kan udføre, er f.eks. disse herunder.

5 nemme SEO-forbedringer du kan udføre i din webshop

1. Tilføj tekster med relevante søgeord: Søgeordsanalyser er en essentiel del af SEO og indebærer at finde ord, som potentielle kunder søger efter, når de leder efter produkter eller ydelser, som din webshop tilbyder. Selv uden en søgeordsanalyse kan man skabe en positiv effekt – du skal blot tilføje tekster på alle dine sider, hvori du bruger flere relevante ord om de konkrete produkter eller ydelser – og gerne variationer.

2. Optimering af metatitler og -beskrivelser: Metatitler og -beskrivelser er de første ting, som folk ser, når de søger efter noget i søgemaskinerne. Derfor er det vigtigt at gøre disse tekster spændende, beskrive indholdet på din side på en klar og præcis måde samt at opfordre til handling, f.eks. besøg på hjemmesiden eller køb til en god pris.

3. Intern linkbuilding: Intern linkbuilding er en metode, hvor du linker fra én side på din webshop til en anden side på din webshop, f.eks. ved at linke til en relevant kategoriside i en produktbeskrivelse. Tilføjelse af interne links hjælper i høj grad med at forbedre brugeroplevelsen og kan også hjælpe søgemaskiner med at forstå din webshop bedre – og dermed give bedre placeringer i søgemaskiner.

4. Optimering af billeder: Optimering af billeder kan have stor effekt på din webshops synlighed og evne til at sælge produkter. Billedoptimering indebærer f.eks. at reducere størrelsen på billederne, så de belaster din sides hastighed mindst muligt samt at give billederne beskrivende filnavne. Og denne optimering af mere tekniske ting bliver hele tiden vigtigere.

5. Optimering af URL’er: Det er klogt at optimere URL’er i din webshop, når der f.eks. oprettes nye produkter eller sider. Det kan nemlig hjælpe søgemaskiner med at forstå, hvad dine sider handler om. Brug derfor korte, men beskrivende, navne i dine URL’er.

Facebook
LinkedIn
Email
Print
Scroll to Top